Хем скъпи коли, хем евросубсидии, хем държавна помощ, хем душата в рая (разбирай Малдивите или Доминикана), а се жалват, че нямало берачи – черноработници
Публична тайна из Добруджа са имената на няколко „земеделски стопани“ с огромни евросубсидии, които се изживяват като феодали в района: Симеон Монев, брат му Валентин Монев, Живко Мартинов, братя Илко и Иван Павлови, братя Иван и Николай Алексиеви , Недко Митев и Кирил Жендов. Над 60 млн. лв. земеделски евросубсиидии са концентрирани в 20 компании, като всяка година „отличниците“, заслужили тлъсти суми от евросубсидии, са едни и същи.
Някои от тях, по думите на вицепремиера Красимир Каракачанов, живеят на екзотични острови, дори притежават такива, а България е принудена да внася земеделска продукция, защото олигарсите (въпреки милионите субсидии) произвеждат предимно пшеница за износ.
Дефакто големите пари от евросубсидиите отиват за скъпа и модерна техника, с която да се обработват житните полета. От друга страна, не си мислете, че се разкриват работни места и местното население по селата има препитание. Напротив! Земеделските олигарси предпочитат с малко хора и със скъпа техника да добиват максимум, т.е. продажби на американските борси.
И инвестиции – в луксозни имоти, коли, яхти, само не и в човешки ресурс.
Братя Павлови, например, са собственици на „Ролс-Ролси, джипове на Мерцедес G класа и S класи – цялата серия от модели. Точно от такива като тях пък се възмущава цял месец премиерът Бойко Борисов.
„Към днешна дата (бел. ред. – 12 април) в бедна България има три автомобила „Бугати“, „Бентли“ – 241, „Ферари“ – 123, „Майбах“ – 54, „Макларън“ – 22, „Ламборджини“ – 87, „Мазерати“ – 311, „Ролс Ройс“ – 84, „Хамър“ – 280, „Ягуар“ – близо 4000, „Порше“ – близо 5000. По този показател сигурно сме първи в Европа. Като казах в някой бизнес да запазят работниците и да намалят колите, с кое съм ги обидил?“, възмути се премиерът, изреждайки данните по поискана от него справка от полицията. Само за миналата година 19 български богаташи са си купили и регистрирали у нас нови „Ролс-Ройс“-и.
На 22 март, когато в следствие на въведеното извънредно положение заради коронавируса работодатели поискаха помощ, за да не се налага да уволняват служители, премиерът също спомена скъпия автопарк на някои бизнесмени: „Много бизнесмени, които се наричат олигарси, искат цялата тежест да падне върху държавата. Затова веднага им казах: Продайте си по един от мерцедесите и майбасите и веднага ще платите за първия месец“. Под 200 000 евро няма кола“.
Припомняме, че в началото на годината се оказа, че фирми декларират загуби в огромни размери, а в същото време купуват луксозни автомобили “Ролс-Ройс”. Това, че собственици на луксозните возила са укрили данъци за милиони левове, стана ясно от писмен отговор на министъра на финансите Владислав Горанов на въпрос на депутата от БСП Красимир Янков. „През миналата година са възложени ревизии на 55 граждани и фирми, притежаващи леки коли “Ролс-Ройс”. Приключили са 47 от тези ревизии, като с тях са установени допълнителни данъчни задължения за 2,29 млн. лв.“, посочва министър Горанов.
На 14 април, обаче, премиерът съобщава през фейсбук профила си, че земеделци са получили близо половин милион лева. „В тази тежка ситуация продължаваме да подпомагаме българските производители и да изпълняваме поетите от нас ангажименти. Днес ДФ „Земеделие” изплати 445 млн. лева за Кампания 2019 по Схемата за плащане за селскостопански практики – зелени директни плащания. Средствата са отпуснати на 56 490 земеделски стопани, които спазват благоприятни за климата и околната среда утвърдени стандарти“, пише дословно в профила на премиера.
Това става, след като бившият земеделски министър на Костов роди гениалната идея безработните в момента адвокати и творци да работят задължително на полето. Може би е прав Борисов, че някои от олигарсите наистина трябва да си продадат бугатитата, бентлитата и ралс-ройсите и да помислят най-накрая и за инвестиции в човешки ресурси.
Разбираме, че така няма да могат да заделят евросубсидии и държавни помощи за луксозния си живот и да разчитат на благодатната земя на Добруджа. Защото земеделците от Великобритания и Австрия са готови с чартъри да вземат нашите работници и то за много по-добро заплащане.
Но, за да не обвиняваме само едрите земевладелци в притежание на аристократични и скъпи коли „Ролс-Ройс“, е честно да споменем, че на такава се возят още и Румен Гайтански – Вълка, на когото ББР отпусна 150 милиона заем на новосъздадена фирма, свързана с него. И бившият бургаски общинар от БСП Бенчо Бенчев също се вози на Ролс-Ройс, заменяйки го от време-навреме с мерцедес. Те, обаче, са предмет на други обвързаности…