От вчера са блокирани сметките на „Столичен автотранспорт“ ЕАД. Ако това дружество спре да работи, спира и градският транспорт. Това каза кметът на София Васил Терзиев на брифинг преди началото на днешната сесия на Столичния общински съвет.

Кметът обясни, че дружеството има натрупани 20 млн. лева задължения през годините.

Конкретният запор на сметките е заради ремонт на общежитие, в което се настаняват служители на автотранспорта. Ремонтът е направен през 2020 г. и по думите на общинските съветници от ПП-ДБ-СС, е извършен на цени, много по-високи от пазарните към онзи момент.

„Кметът по финанси Иван Василев, като добрата фея, отново трябва да търси решение как това дружество да бъде спасено“, посочи Терзиев.

Столичният кмет бе категоричен, че няма да спре да говори за темата с общинските дружества. Той добави, че ще продължава да задава важни въпроси като каква е програмата на хората, които управляват общинските дружества, и кога ще организират конкурси за постоянни състави на управителните съвети.

Според Ваня Григорова от групата на местна коалиция „БСП за България“ проблемите в градския транспорт съществуват и заради бездействието на държавата.

За този скандален ремонт на стойност около 3 милиона лева „Сега“ писа още през 2020 г. В мандатите на Йорданка Фандъкова Слав Монов бе дългогодишен шеф на транспортната структура. На базата на протоколи за извършени, но неразплатени дейности в сградата на стойност над 1,2 млн. строителят е завел дело срещу „Столичен автотранспорт“, а Върховният административен съд е уважил претенциите и е разрешил запор на сметките.

През юли т.г. Монов и други членове на директорския съвет на „Столичен автотранспорт“ бяха сменени без конкурс по инициатива на Карлос Контрера от ВМРО и на двама бивши членове на „Възраждане“ и с гласовете на ГЕРБ, БСП и ИТН. На тяхно място бяха поставени хора, за които не стана ясно кой ги промотира и кой ще гарантира за тях. По този начин т.нар. икономическо мнозинство в СОС избегна предложението на Васил Терзиев и на групата на ПП/ДБ/СС новите шефове на „Столичен транспорт“ и на още 5 общински дружества – „Топлофикация“, „Метрополитен“ и др., да бъдат избрани с конкурси.

От ПП/ДБ/“Спаси София“ поясниха, че проверка на място в общежитието е показала, че фактурираната и присъдена сума е твърде висока на фона на реално свършеното. „Това, което установихме още преди време бе, че за някои от позициите в договора цените за поставяне на изолация, на радиатори, дори за прекарване на модем за интернет, надвишаваха с 10-15, та дори 20 пъти пазарните цени към онзи момент. В момента, в който скандалът стана публичен, ръководството на „Столичен автотранспорт“ е решило, вместо да предоговори условията, да замрази обекта в състоянието, в което той бил към момента – с материали, оставени в сградата. Нито ръководството на „Столичен автотранспорт“, назначено от ГЕРБ, нито миналият общински съвет, доминиран от ГЕРБ, не са си мръднали пръста да предотвратят ситуацията, в която фирмата се намира от вчера – с блокирани сметки“, коментира шефът на групата на ПП/ДБ/СС Борис Бонев.

„Преди дни бях пряк свидетелен как изглежда в момента общежитието. При договор от 3 млн. лв. фактурирани 1,2 млн. лв. би трябвало да означава, че близо половината от ремонта е извършен. На практика нищо такова няма. Отвън изолацията на сградата се разпада, стърчат канализационни тръби. Предишното ръководство на „Столичен автотранспорт“ е подписало договор без осигурено финансиране и на практика е предрешило съдбата на този обект. След това Слав Монов е подписал всички приемно-предавателни протоколи за извършена дейност, което видимо не е така. Общественият интерес не е защитен, но е защитен интересът на една фирма-касичка. Това са прахосани пари на софиянци“, добави Симеон Ставрев от ПП/ДБ/СС.

Както „Сега“ писа преди 4 г., договорът на „Столичен автотранспорт“ е сключен с консорциума „Лидер инженеринг 2019“, което се представлява от ръководството на „Лидерпроект“ ЕООД. Стойността на споразумението с фирмата-изпълнител е 2 550 000 млн. лв. без ДДС или 3 060 000 лв. с ДДС. През 2020 г. „Столичен автотранспорт“ поиска 466 000 лв. от Столичния общински съвет.

В количествено-стойностните сметки към контракта можеха да се видят множество цени на доставки и на строително-монтажни дейности, които изглеждат доста различни от пазарните. Например в частта с електроинсталациите „Столичен автотранспорт“ се готвеше да плати 33,23 лв. за доставката на обикновен електрически ключ за скрит монтаж, като сумата не включваше монтажа. В същото време по това време български производител предлагаше на сайта си обикновен ключ за около 2 лв. За доставка на монофазен контакт пък „Столичен автотранспорт“ се ангажираше да плати по 11,71 лв. Същата българска фирма предлага контакти по 2,06 лв. Доставката на разпределителна кутия ще струва на данъкоплатците в София 7,32 лв. при цена до 1 лв. на българския производител. Договорът изобилстваше с подобни фрапантни разлики. В крайна сметка скандалът стигна до прокуратурата, като няма информация тя да е предприела някакви действия.