Чисто нов участък от международния път Е-79 вече се руши. Компрометираният участък е между Мездра и Ребърково. Той все още не е въведен в експлоатация, а върху пътното платно започна да пада земна маса, пред bTV.
„Свлачището представлява проява на неустойчивост у скален или почвен склон. Причините за едно свлачище са комплексни, но в конкретния случай имаме проект за укрепване с т. нар. габиони – нещо като щайги пълни с камъни. Какво точно е провокирало процеса в този участък все още не е ясно“, обясни доц. д-р Ася Божинова-Хаапанен, завеждащ Катедрата по геотехника към Университета по архитектура, строителство и геодезия.
От думите ѝ става ясно, че пропадането на пътя в района на Мездра е регистрирано като новопоявило се свлачище, т.е. до този момент там не е имало такива процеси.
„Това, което мога да дам като съвет, е да се прави мониторинг. Всеки склон, след като се укрепи, трябва да се наблюдава във времето. От една страна това ще ни предпази, а от друга – ще натрупаме опит. Така следващите проекти ще са по-качествени“, посочи още доц. Божинова-Хаапанен.
Тя предложи да се направи експертна оценка от няколко души, за да се направят съответните анализи и изводи. Според нея свлачищата са динамични – докато се укрепи едно, може да се отвори друго.
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) ще трябва да плати нови 65 млн. лева, за да се укрепи участъкът между Мездра и Ребърково и трасето да бъде пуснато в експлоатация.
АПИ: Предприети са всички необходими мерки за укрепване на новопоявилите се свлачища
Предприети са всички необходими мерки за укрепване на новопоявилите се свлачища при модернизацията на пътя Мездра – Ботевград, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
При изграждането на пътен възел „Ребърково“, част от лот 2 на проекта за модернизация на участъка от път I-1, преди повече от половин година, е регистрирано свлачище при изпълнението на изкопни работи. Още през март изпълнителят е уведомил агенцията за възникналите неочаквани свличания на земни и скални маси и веднага комисия от експерти и геолози на Института по пътища и мостове към АПИ, на ОПУ-Враца, на строителя и на надзора е извършила оглед и оценка на състоянието на участъците със свлечени земни и скални маси.
Идентифицирани са четири участъка със свлечени земни маси, като едното от тях е при пътната връзка на пътен възел „Ребърково“. Изготвено е становище на проектант-геолог и в последствие свлачището е регистрирано от „Геозащита Плевен“ ЕООД.
След проведения оглед и оценка на състоянието на участъците със свлечени земни и скални маси, в спешен порядък АПИ предприе необходимите действия за ускоряване на процедурите за избор на изпълнител на укрепването на свлачището.
На 23 август бяха обявени обществени поръчки по чл. 79 от ЗОП за проектиране и извършване на строително-монтажни работи по укрепване и обезопасяване на свлачищата и нестабилните откоси по трасето на обект: „Път I-1 (Е-79) „Мездра – Ботевград“ ЛОТ 2 от км 161+367 до км 174+800″, както и за строителен надзор, припомня БТА.
Стойността на поръчката за укрепване и обезопасяване на свлачищата и нестабилните откоси по трасето е 63 292 143,84 лв. без ДДС, а за строителния надзор е 2 215 225,03 лв. без ДДС. Информацията за тръжната процедура е публична и е налична в Профила на купувача. Предстои сключване на договорите с изпълнителя на строително-монтажните работи – „Европейски пътища“ АД, и на строителния надзор – „СТРОЛ-1000“ АД.
Строителните работи по трасето на пътя Мездра – Ботевград продължават, в напреднала фаза са и се извършват по утвърдената строителна програма. Над 70 % са изпълнените строителните работи по трасето на лот 2. Строителство и основен ремонт на близо 145 км магистрални участъци и главни републикански пътища са започнати от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, съобщи ведомството в началото на юли.