София готви въвеждане на забрана “цапащи автомобили” да влизат в центъра на столицата през зимния сезон, като най-рано се очаква да влезе в сила следващата зима. Тя обаче няма да важи за собствениците на такива коли, живеещи в рамките на бъдещата нискоемисионна зона. Първоначално идеята на общинските съветници от ГЕРБ е била ограничението да важи само за дните със силно заплашен въздух, но накрая се е стигнало до сегашното предложение за специална наредба за определяне на т.нар. нискоемисионни зони. Предстои внасянето на проекта за одобрение в Столичиня общински съвет, стана ясно от изказвания на общинския съветник Зафир Зарков в сряда.

Къде се плануват да са зоните и кой ще бъде ограничен?

Зоните със забрани ще са историческият център на града и района около него.

“Разглеждаме въвеждането на две нискоемисионни зони в София, в които да се наложат ограничения за влизане на замърсяващи автомобили. Първата включва историческия център, а втората е със значително по-широк обхват”, уточни Зарков по време на международна конференция.

Предвижда се колите с двигатели по стандарт “Евро 1” и част от “Евро 2” да не влизат в зона център в зимните месеци. “Според проучванията те представляват около 30% от всички автомобили в града.”, каза още Зафиров.

Все още не е ясно от кога точно ще започнат да функционират зоните, но Зарков не изключи опцията догодина да има работещи нискоемисионни зони в столицата.

“На следващия етап групата от автомобили, попадащи в забранения списък, ще бъде разширена. Предложението е за живущите в зоните да няма ограничения”  каза още Зафир Зарков. Но е важно да дадем една прогноза на гражданите как тази зона ще се развива във времето и кои автомобили ще попадат под рестрикции за влизане, за да могат хората да направят своите планове.”, уточни той.

Въвеждането на зоните с ограничения за “цапащи коли” е една от мерките в Програмата на Столична община за подобряване на качеството на въздуха 2021 – 2026 г. В началото на 2021 г. Народното събрание прие промени в Закона за качеството на атмосферния въздух, които дадоха допълнителни правомощия на общините да въвеждат нискоемисионни зони. Въвеждането на такива зони в София беше постановено и с решение на съда като мярка за намаляване на превишенията на фини прахови частици (ФПЧ).

През миналата зима няколко пъти София се нареди сред градовете с най-мръсен въздух през зимата, като дори засенчи Делхи в Индия.

Подготовката вече е в ход, ще има европари за електромобили

“Към момента е изградена базовата инфраструктура за контрол на зоната, върви и процесът на поставяне на стикери на автомобилите с годишния им технически преглед”, каза още Зафир Зарков. Наред с това вече са поставени камери за разчитане на номерата на автомобилите и нарушителите ще бъдат глобявани. Остава последният етап – документът да бъде внесен в общинския съвет и обсъден с всички заинтересовани страни.

Общинският съветник на ГЕРБ посочи, че в проекта на новата програма “Околна среда” 2021-2027 е заложено финансиране на закупуване на по-екологични автомобили. В детайли е заложено подпомагане за закупуването на електромобил с до 30% от стойността му. Субсидирането обаче е с таван и помощта не може да надхвърля 6135 евро. Помощта ще може да се получава само при покупка на електромобилите на лизинг, за да се гарантира, че возолито няма да бъде препродадено. Целият ресурс по бъдещата програма е 30 млн. евро.

От думите на Зафиров стана ясно, че, ако на един автомобил допълнително е монтирана газова уредба, ще бъде идентифициран като бензинов. Причината е, че няма как да се гарантира, че ще се движи само на газ.

За пореден път бяха изкарани и стари данни, че замърсяването на въздуха в София се дължи най-много на битовото отопление, а след това на автомобилното замърсяване.

София с повече коли от средното в ЕС

В София има високо ниво на моторизация от 663 автомобила на 1000 души при 450 на 1000 в ЕС, посочи Йоан Бернард, старши изследовател в Международния съвет за чист транспорт (ICCT). Той заяви, че нискоемисионни зони има или скоро ще бъдат определени в над 300 европейски градове, включително Лондон, Париж и Брюксел.

В Стокхолм качеството на въздуха е лошо само в един ден през август, когато има изложение на ретро и спортни автомобили, заяви на конференцията Катарина Рангнит, посланик на Швеция. Тя заяви, че Швеция е решила да следва доста по-строгите изисквания за качество на въздуха на Световната здравна организация, а не тези на ЕС.