Докато ембаргото върху руските петролни продукти влезе в сила, ЕС купува за бъдещи нужди – колкото може. Великобритания работи чрез трети страни, като континенталните търговци се фокусират върху дизела. Какви трикове използват европейците заради собствените си забрани?

От задната врата

Лондон беше един от първите, които отказаха търговия с Москва: ембаргото върху златото е в сила от юли, върху въглищата от август. За петрола – от декември. През 2021 г. Великобритания е закупила от Русия петролни продукти за почти 600 милиона долара. Според статистическото бюро на кралството до юни вносът е спрял напълно.

Всъщност не е.

Според „Таймс“ най-малко 39 танкера, превозващи петрол на стойност около 236 милиона долара, са пристигнали в британските пристанища от март насам. Официално – от Холандия, Германия, Белгия, Полша. По-специално, лондонският „Теймс Порт“ е приел суровини на стойност 154 милиона.

Журналистите идентифицираха четири кораба с руски петрол. Според изданието през юни и юли е имало 13 такива доставки. Включително приеха приелия петрор руския танкер „Маринер“ гръцки „Маринула“.

Нюанси на статистиката

Начинът, по който се водят търговските статистики, оставя много място за търговски маневри.

Така „Евростат“ класифицира вноса по страна на произход. В Службата за национална статистика на Великобритания вносителят е изпращачът, а не производителят. „Това означава, че стоките, произведени в КНР, могат да преминат като немски, ако бъдат получени през Германия“, обясняват анализаторите.

В същото време, подчертава „Таймс“, има несъответствие с данните на Службата за приходите и митниците. Те установиха, че през юни британските пристанища са приели руски петрол на стойност 93 милиона долара като внос от Холандия, Естония, Полша и Белгия. През юли – милион и половина лири (от Франция, Холандия, Германия и Латвия).

Чудесата на статистиката бяха наблюдавани в партията на торите.

„Време е да затворим очевидната вратичка. Кой знае колко суровини са дошли на пазара с неправилно етикетиране и съответно заобикаляйки санкциите“, възмути се бившият лидер на консерваторите Иън Дънкан Смит. „Трябва да вземем мерки и да поставим край на това веднъж завинаги“, допълни той.

Нищо за замяна

Както и да е, вносът на руски петрол във Великобритания е официално разрешен до 5 декември и засега говорим само за репутационни рискове. Експертите обаче подчертават, че няма да е лесно прилагането на забраната. И не става въпрос само заради правилата за регистрация при внос. Суровините често се смесват, изпомпвайки се от един кораб на друг.

„Няма начин да се проследи произходът на петрола, след като е в резервоара. Така е по целия свят“, предупреждава агенцията за анализ на стоки „Кеплер“.

Експертите посочват, че трудно се намират алтернативни доставчици.

„Цените на суровините скочиха до небето и икономическата рецесия не може да бъде преодоляна с ободряващи приказки. Има публична реторика, но има и обективна реалност, която е, че Великобритания е получила девет процента от петрола си от Русия и няма с какво да го замени , с изключение на закупуването му там под прикритието на суровини от други страни“, казва Максим Канищев, директор на изследователския център „Анселм“.

Според него британците ще платят допълнително 20 милиарда рубли по „схемата-чадър“ – като се вземат предвид всички рискове, включително застраховката. А схемата ще продължи да действа и след 5 декември.

Купиха си дизел

В навечерието на ембаргото Европа се запасява с руско дизелово гориво. Според анализаторската компания „Вортекса“ през първата половина на ноември доставките до хранилището Амстердам-Ротердам-Антверпен са се увеличили до 215 хиляди барела на ден, със 126% спрямо октомври.

Причината е същата: няма откъде другаде да вземат. Икономиката на ЕС беше изправена пред остър недостиг на дизел през пролетта. Около 750 000 барела на ден са донасяни от Русия – половината от целия внос.

Саудитска Арабия, вторият по големина доставчик, представлява само 12% миналата година. А според Френската асоциация на петролната индустрия през 2020 г. страната е внесла 25 милиона тона и една четвърт от Русия. Великобритания е 18% зависимо от руските доставки, Германия е почти 30%.

Няма достатъчно собствено дизелово гориво, запасите бързо се топят. Почти шест милиона барела бяха изразходвани през октомври поради стачките във Франция.

В резултат на това някои региони на ЕС страдат от сериозен недостиг, заяви шефът на испанската петролна рафинерия „Репсол“. А редица държави изчерпват средните дестилати — дизелово гориво и реактивно гориво.

От февруари 2023 г. ЕС забрани транспортирането на почти всички руски петролни продукти по море, включително дизел. Според консултантската компания „Ууд Маккензи“ това ще доведе до факта, че запасите от гориво в Северозападна Европа ще бъдат намалени до 210,4 милиона барела до края на зимата, най-ниското ниво от 2011 г. насам.