Столичните оциалисти настояват за отпадане на глобата за валидация

Общинските съветници от групата на „БСП за България“ внесоха доклад в СОС с предложения за промени в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществен градски транспорт на територията на Столична община, приета с решение от 21 юли 2022 г. Голяма част от тях те настояваха да намерят място в Наредбата още при обсъждането на доклада на сесията през лятото на миналата година, но предложенията им бяха отхвърлени от управляващото мнозинство в Столичния общински съвет.

Сред най-важните промени, искани от БСП, са запазването на цена от 1,60 лв. на билета, продаван от шофьора на превозното средство, връщането на едномесечната карта за една линия и талона за 10 еднократни пътувания, както и отпадане на глобата за валидация.

„При приемането на Наредбата на 21 юли 2022 г. в икономически план не бяха отчетени и съобразени финансови отстъпки, дадени с отделни транспортни документи, които във времето засилиха предпочитанията на гражданите на столицата към тях, пишат съветниците от БСП в доклада. – Така например картата за една линия с цена 23 лева за месец, която освен удобна, поради възможностите за ползване и на други превозни средства в общите участъци на мрежата, стана предпочитана и поради заложения по-голям процент отстъпка. Същото се отнася и за картата за метро, с цена от 35 лева. За по-редките и случайни пътувания талонът за 10 еднократни пътувания за един пътник също се наложи като добро решение. Не беше отчетено в достатъчна степен и че новите технологични решения ще затруднят част от столичани при ползване на масовия обществен транспорт, което заедно с отпадане на дадени привилегии очаквано срещна тяхното масово неодобрение“.

Общинските съветници от групата на БСП отчитат подкрепата на столичани за въвеждането на електронни превозни документи в обществения транспорт и по-справедливо тарифиране, според времето за пътуване. „Същевременно обаче те смятат, че промените в Наредбата намаляват възможността за избор на най-удобните и икономически изгодни превозни документи за отделния пътник, увеличават цената на пътуване, като усложняват системата за сдобиване с билети за пътуване, отбелязват още социалистите в СОС. – Особено остри възражения има по задължителното валидиране и съответното допълнителното таксуване с билет от 3 лева, в случай на отсъствие на такава валидация. Това по същество представлява налагане на санкция дори и за граждани, които са си закупили годишни карти за пътуване“.

Според общинските съветници от БСП, с премахването на възможностите за избор на редица предпочитани превозни документи и с налагането на задължителната валидация, градският транспорт вместо по-достъпен, по-удобен за пътуване и съобразен с индивидуалните нужди на гражданите е  станал по-малко гъвкав и все повече насочващ потребителите към използване на лични автомобили за сметка на обществения транспорт.

„Въвеждането на времеви билет – „30 плюс“ и „60 плюс“ не е магическото решение за столичния градски транспорт, както се представя от ЦГМ и ръководството на СО, отбелязват още общинските съветници от БСП. – В много случаи използването на възможността за прекачване зависи от случайността поради нередовните разписания, големите интервали между превозните средства и задръстванията при пътуването. Времевият билет позволява прекачване при съчетаването на по-кратък с дълъг маршрут, но не и на дълъг с по-кратък маршрут, когато дългият маршрут е първи по време. Например с билет за 30 минути може да се пътува с прекачване от центъра към периферията на града, но от периферията до центъра, в някои случаи и скъпият 60-минутен билет няма да е достатъчен. Като например – от село Плана до метростанцията на „Г. М. Димитров“ автобус №70 обичайно пътува 65 минути, правейки невъзможно използването, на който и да е комбиниран билет. В този смисъл, ограниченото време за пътуване, прекачване и чекиране от 30 и 60 минути са крайно недостатъчни, предвид транспортната обстановка в столицата. Заблудата идва от някои статистически данни, че средното време за едно пътуване в София е 27 минути. В значителен брой от случаите реалността е различна и времепътуването е в порядъка от 40 до 45 минути, което на практика води към по-скъпия билет „60 плюс“. Решение, съобразено с моментни задръжки в движението, които излизат извън обхвата на времевия билет „30 плюс“, може да бъдат уредени при валидация с банкова карта. При настъпване на такова събитие, пътникът да валидира след 30-тата минута отново, с което се активира билет „60 плюс“, а не втори билет „30 плюс“. Това пътуване наистина ще може да се нарече „умно“ пътуване с банкова карта и ще доведе практически до нормално потребление на времевия билет „60 плюс“.