Инцидентът е парализирал Вашингтон, както и Ню Йорк, с блокирането на движението по една от най-натоварените пътни артерии в САЩ, включително и по магистралата „Белтуей, опасваща американската столица. Самият мост е част от междущатската магистрала 695.
Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ на река Патапско в американския град Балтимор, щата Мериленд, след като в него се блъсна товарният кораб „Дали“, плаващ под сингапурски флаг, е централна тема в западните издания днес. Вчера сутринта мостът рухна във водата, след като големият плавателен съд се удари в него. Тази сутрин Бреговата охрана на САЩ съобщи, че шестима от хората, паднали във водата и останали до този момент в неизвестност, са смятани за мъртви и издирването на оцелели е спряно.
Стоманеният мост „Франсис Скот Кий“ над река Патапско е открит е през 1977 г. след пет години строителство и е с дължина 2,6 километра. Годишно по него минават 11,3 милиона превозни средства, посочва управлението за транспорт на щата Мериленд. Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор.
Американският в. „Вашингтон пост“ отбелязва, че инцидентът е „парализирал Вашингтон, както и Ню Йорк, с блокирането на движението по една от най-натоварените пътни артерии в САЩ, включително и по магистралата „Белтуей“, опасваща столицата. Самият мост е част от междущатската магистрала 695. Британският в. „Индипендънт“ на свой ред пише за „шока, в който са изпаднали местните власти“, тъй като „никой не е допускал, че този мост някога би рухнал“. „Кой ще плати за това?“ е въпросът в много аспекти, който задава във водещо заглавие друго британско издание „Файненшъл таймс“. Пред трети британски вестник – „Гардиън“, представител на строителна компания казва, че случилото се „е било напълно непредвидено“, като се имат предвид мерките за безопасност.
Сигналът за бедствие, подаден от екипажа на блъсналия се в моста товарен кораб, е спасил човешки животи, пише „Вашингтон пост“. Служителите, които реагират първи, спират по-голямата част от движението по „Франсис Скот Кий“ точно преди корабът с брутно тегло 95 000 тона да се забие в стълб на моста, уточнява изданието.
„Докато товарен кораб с размерите на небостъргач, с двадесет двама души екипаж на борда, се е приближавал опасно близо до големия мост в Балтимор, по който преминават над тридесет хиляди автомобила дневно, екипажът на „Дали“ е подал спешен сигнал за помощ с надеждата да предотврати катастрофата“, описва събитията вестникът, като допълва, че първите аварийни екипи, пристигнали на мястото, са започнали да действат точно преди около 1:30 ч. след полунощ местно време (8:30 бълг. вр.) корабът да се забие в колона на моста.
Сцените във видеоклиповете са потресаващи, пише „Вашингтон пост“. Изданието цитира губернатора на Мериленд Уес Мур, който приветства спасителите за бързата им реакция и ги нарича „герои“. Според изданието мащабът на разрушенията е катастрофален и вероятно ще има последици далеч напред във времето за икономиката и пътуванията по Източното крайбрежие.
Замразени, точно колкото ледените води на река Патапско, са корабоплаването в района и дейностите в пристанището на Балтимор, обобщава „Вашингтон пост“.
Друг американски вестник – „Ню Йорк таймс“, изрично отбелязва, че според предварителното разследване „не става въпрос за тероризъм, а просто за инцидент“. Изданието посочва, че приблизително по същото време, по което товарният кораб се е ударил в моста, екипажът е подал сигнал до бреговата охрана, че корабът е загубил тяга.
„Ню Йорк таймс“ изтъква факта, че пристанището в Балтимор е обработило рекордно количество товари през миналата година, а градът е важен търговски център, който е на първо място в страната по поет обем от преминаващи тежкотоварни и лекотоварни автомобили.
Пред британския вестник „Гардиън“ говори Джефри Прицкър, старши изпълнителен директор на компанията „Броунър билдърс“, чиито служители са строителните работници от бригадата на моста в момента на срутването.
„Това беше напълно непредвидено. Не знаем какво друго да кажем. Толкова много се гордеем с мерките за безопасност и имаме конуси, знаци, светлини, бариери и флагмани. Но никога не сме предвиждали, че мостът ще се срути“, заявява Прицкър за „Гардиън“. Според информация от Белия дом, изнесена от вестника, президентът на САЩ Джо Байдън е разговарял с федерални, щатски и местни служители по повод срутването на моста „Франсис Скот Кий“.
Инженери се опитват да обяснят за британския в. „Индипендънт“ как така се е стигнало до трагичната структурна повреда. Експертите твърдят, че е твърде рано да се каже какво точно се е случило по време на сблъсъка и при последвалото срутване, но предупреждават, че мостовете от този вид са специално изградени със защита срещу подобни сблъсъци и че може би силата на удара е била огромна, за да падне мостът по този начин, посочва „Индипендънт“.
Мостове са се срутвали и преди при сблъсъци на кораби. Между 1960 година и 2015 година е имало 35 големи срутвания на мостове, ударени от морски плавателни съдове, казва за „Индипендънт“ Тоби Мотръм от университета в Уоруик. Мостовете от въпросния тип – големи и пресичащи корабоплавателните пътища – трябва да са защитени посредством стълбовете или колоните, които ги поддържат, като тази защити се осигурява под различна форма, посочва за британското издание Робърт Бенаим, член на Кралската инженерна академия.
„Става въпрос например за структурни защити, които са изработени от стомана и са вградени в морското дъно, за да спрат или отклонят кораб. Те могат да бъдат и под формата на изкуствени острови и са предназначени за защита от удар на много големи плавателни съдове. Конструирани са така, че корабът никога да не може да достигне до самия стълб на моста“, обяснява за „Индипендънт“ експертът Бенаим.
Източник: БТА