Към момента образователните школи, центрове и занимални за деца до 4 клас работят при спазване на установените условия. Работи се в малки групи, децата са намалели, обясни пред БНР Жаклин Кунович, която е управител на такъв център в София. 

„Донякъде изкуствено поддържаме ниски бройки на групите, именно за да няма много деца на едно място, да има отстояния. Някои нямат толкова помещения, в по-малки зали са. И търсенето донякъде е намаляло. Някои родители не могат да си позволят да продължат да ползват услугата предвид промяна в семейното им, професионално положение. Има и родители, които се страхуват. Имаме родители, които временно – за седмица или месец – спират децата и отново ги пускат“, описа картината Кунович в предаването „Преди всички“.

„Кандидатствали сме по мярката към НАП, но до този момент нямаме нито отговор, нито някакво решение, а и тези 20% – наемите няма да можем да си платим с тези 20%, какво остава за друго“, посочи управителката на детски център.

Мярката „Запази ме“ е абсолютно неприложима в нашия случай заради ограничението по икономическа дейност, изтъкна Жаклин Кунович.

„Повече от 90% от нас са регистрирани с код, който не влиза в обявените за помощ от социалното министерство.“

„Снощи слушах колко милиони, милиарди са дадени. Най-вероятно ние гледаме друг филм и живеем в друга реалност. Всички ние съзнаваме много добре ситуацията. Всичките сме като скачени съдове, зъбчато колело. Затваряш – компенсирай адекватно тези хора, за да останат на работа. В момента на хората им е все едно дали ще се заразят, дали ще влязат в болница. Те нямат препитание, нямат поминък“, коментира Кунович и добави, че „там горе, на Олимп, положението е друго“.

Според Кунович някои от нейните колеги са се отказали от тази своя дейност, „други дерзаят и са на ръба на силите си“.

„Аз лично –имаме няколко филиала на територията на София – сериозно обмислям за единия от тях съвсем скоро да прекратим дейност или да я пренасочим в друга посока.“

На места наемодателите правят жест и дават по-леки условия, но не навсякъде е така, допълни тя.

Заради продължителното затваряне регресът при децата е огромен, подчерта Жаклин Кунович.

„Пораженията върху поведението на децата и тяхното цялостно отношение към живота, образователния процес, отношенията – е не с крачка назад, регресът е огромен.“