Държавна тайна е всичко около прословутата джипка на Баце – тойота „Секвоя” за колосалните 250 000 лева, станала емблема на бившия премиер от СИК, включително навъртените километри из страната, цената на колата, разходът на гориво и стойността на годишната издръжка, пише сайтът Narod.bg

Това става ясно от отговор на заявление за достъп до обществена информация, изпратено от Mediapool до Националната служба за охрана и Министерския съвет.

Като част от хунтата на Буци, лесничеят бил много близък и с изритания земеделски министър – сливналийката Десислава Танева.

Narod.bg обаче вече разкри, че инж. Пейчо Върбанов, директор на Югоизточното държавно предприятие (ЮИДП) в Сливен, който почина в края на май, е пионката на Баце, закупил няколко джипа тойота „Секвоя” за по 250 бона, което се оказа държавна тайна. Наш информатор осветли и друга далавера на ГЕРБ, свързана с Върбанов – че контролирал събирането на парите от корупция за бившата земеделска министърка Деса Танева.

Всеки месец на 19-о число осемте горски предприятия в България „отчитали” по 45 000 лева на сливналийка като процент от престъпленията, извършвани в българските гори. Сметката не е сложна –8х45 бона, което прави 360 000 лева на месец!

Сега инфото за купуването на джипките се оказа тайна – тякои елементи от отговора на НСО по темата имат почти комичен характер, а други разкриват някои твърде проблематични практики, като почти пълна липса на отчетност пред обществото за разходването на средства от службата. Началникът на службата ген. Емил Тонев обяснява, че НСО има свои джипове, но ползва луксозни автомобили, които са дадени за ползване на службата от публично-правни организации и ведомства.

„По този начин НСО реално ползва налична вече собственост и преодолява фактическата невъзможност да придобива нови и скъпоструващи автомобили, необходими за постигане на целите, свързани с охраната на категорията лица, посочени в ЗНСО, с които цели компромиси не можем да правим. Наред с изложеното следва да се отбележи, че притежаваме и собствени автомобили от категорията „джип“, обяснява той.

В случая „джипката на Борисов“ най-вероятно се отнася до високопроходимите луксозни тойота „Секвоя“, закупени преди пет години от горските стопанства при скандален търг. После те са дарени за ползване на НСО, разкри тогава bTV. Сега Националната служба за охрана обяснява, че за предоставените й автомобили не плаща наем (вероятно на горските стопанства), а покрива само разходите за поддръжката им.

Информацията обаче била държавна тайна и продължава да виси въпросът от кого точно може да е предоставен автомобилът, ползван от Бойко Борисов и НСО. Или става дума за много джипки, които Борисов е ползвал?

Според пиара на бившия премиер Севдeлина Арнаудова, Борисов е ползвал няколко джипа тойота „Секвоя“ на НСО и един тойота „Тундра“.

В продължение на няколко години Бойко Борисов е сниман как лично кара джипката в цялата страна. Началникът на НСО не признава, че джипката изобщо съществува.

„Назованото метафорично в заявлението като „Джипката“ моторно превозно средство с марка „ТОЙОТА“ и посочен регистрационен номер, може да се предположи, че представлява специално средство, което НСО използва за осъществяване на охрана на съответната категория лица, посочени в закона или определени с решение на комисията по чл. 23 от Закона за НСО“, се казва в отговора на началника на Националната служба за охрана.

Оказва се, че и цената на джипката и навъртените от нея километри в страната се възприемат от НСО като свързани с организацията на охраната на високопоставените държавни служители.

„Отговорите на поставените въпроси касаят информация/сведения за организацията, способите и средствата при изпълнение на специфични задачи, осъществявани от НСО като служба за сигурност, както и данни за вида и качествата на специалната техника, използвана от НСО при осъществяване на оперативната ѝ дейност, най-съществено проявление на която е охраната на предвидените в закона лица, обекти и мероприятия, свързани с държавността, и не на последно място отчетна информация, статистически и други данни относно оперативната работа по осъществяване на охранителната дейност.

В тази връзка по своето естество поисканата информация е класифицирана, от категорията „държавна тайна“, обяснява ген. Тонев.

Цената на „джипката“ също е тайна, защото предоставянето на всякакви данни за вида и качеството на специалната техника и статистически данни, са нарушение на закона, за което се носи наказателна отговорност. Това би „създало заплаха за сигурността на съответното охранявано лице“, казва ген. Тонев.