Семейства, които се борят да се справят със сметките за енергия, търсят убежище в „Макдоналдс“, като според една благотворителна организация затруднените родители и деца прекарват вечерите си в ресторантите за бързо хранене, разчитайки на обектите като спешна кухня, баня и дневна.

„Хората купуват на децата си Happy Meal за няколко паунда и ги държат на топло вътре. След това се мият и си мият зъбите в мивките и с часове гледат телевизия на безплатния Wi-Fi“, казва Матю Коул.

Коул е председател на настоятелството на фондация „Fuel Bank“ – организация, която се опитва да помогне на семействата да се справят със сметките си, които в момента се увеличават на фона на бурната инфлация. Реалностите в живота на хората с финансови затруднения са жестоки – родители, които водят децата си в развлекателните центрове, за да ползват душовете без да плуват, други, които се гърчат над чаени свещи, за да нагряват тигани. Екипът на Коул се е опитал да убеди жителите да не горят мебели или дървени палети, за да се стоплят, защото се притесняват, че ще подпалят домовете си, но мнозина смятат, че нямат избор.

Инфлацията може да принуди училищата да намалят порциите или качеството на храната, казва шеф на фирма за хранителни продукти

Първоначално Коул е отговарял за работата с уязвими клиенти kd енергийния доставчик Npower. Бързо осъзнава, че когато клиентите имат проблеми с плащането на сметките, те рядко се обръщат към своя доставчик на енергия. „Това е скрит проблем – ако клиентът спре да плаща, той рядко ви казва защо“, казва той.

Вместо това много от 4,5 млн. домакинства, които използват измервателни уреди за предплащане, се „самоизключват“, като стоят на студено и тъмно. Фондацията Fuel Bank вече е независима и се финансира чрез комбинация от безвъзмездни средства, публични фондове и подкрепа от индустрията. Тя не разполага със собствени помещения, а се свързва със съществуващите доставчици на хранителни банки и обществена подкрепа, като Trussell Trust и Citizens Advice, имащи 350 обекта в цялата страна.

Тя е помогнала на повече от 500 000 души. След оценка на нуждите им, хората обикновено получават средства по електронен път, които покриват седем до десет дни доставка на енергия. Освен това те получават помощ при разговори с доставчика на енергия и при кандидатстване за други форми на държавна помощ. „Енергийната бедност рядко е единственият проблем. Ако имате проблеми с отоплението, вероятно се притеснявате и за храната и облеклото“, казва Коул. През първите три месеца на 2022 г. фондацията отчита 74% увеличение на запитванията спрямо миналата година.

Коул казва, че голямата цел е да се предотврати обръщането на британците, които не разполагат с парични средства, към кредитори с високи лихви. Ръководителите на индустрията вече прогнозират рязко нарастване на лошите дългове, ако ограничените годишни сметки за енергия достигнат 3000 паунда, както някои прогнозират през октомври. Според Citizens Advice средният дълг за електроенергия сега е 1450 паунда, в сравнение с 1330 паунда през 2020 г.

Проучване на British Gas и YouGov показва, че 40% от възрастните в Обединеното кралство ще се затруднят да направят следващото си плащане. Налице са увеличаващи се призиви към правителството да помогне, а доставчиците предлагат известна подкрепа.

Най-големите от тях имат фондове за подпомагане на затруднени хора, които предлагат безвъзмездни средства, а Octopus Energy миналия месец удвои размера на своя фонд до 5 млн. паунда. Джесика Таплин, главен изпълнителен директор на Бритиш Газ Енерджи Тръст – независима благотворителна организация, финансирана от British Gas – казва, че желанието на нейните спонсори да помогнат е „искрено“. Миналата година организацията получи 6 млн. паунда финансиране от British Gas, а тази година вече е набрала 10 млн. паунда. Тръстът се е свързал с рапъра Professor Green, за да призове хората да говорят, ако имат дългове за енергия.

Таплин разказва за отчаянието на хората, на които благотворителната организация е помогнала: безработната майка на четири деца, която се страхува да отвори имейлите с фактурите от страх да не посегне на живота си; мъжът от Глазгоу, който се разплаква заради разходите за енергия, докато се грижи за двете си деца в предучилищна възраст; възрастният лондончанин, който цял ден остава в леглото с тревога, ако на изтривалката се появи червена сметка. „В голяма част от случаите е изключително важно да помогнем на хората да разберат каква подкрепа вече е на разположение“, казва Таплин.

Джо Гилбърт от консултантската група за сметки за комунални услуги Cubes казва, че домакинствата, които изпитват затруднения, трябва да поискат от доставчиците да не ги вкарват в процедурата, при която се намесват колектори. „Ако се затруднявате да плащате за енергията, която ползвате сега, няма смисъл да създавате план за погасяване на дълга – просто няма да го изплатите“, казва Гилбърт – самотна майка, която се справя, след като бяга от връзка, в която е била насилвана.

Доставчиците на енергия могат по електронен път да допълнят предплатените електромери или да изпратят инженери, които да „включат“ предплатените електромери, за да дадат на хората допълнителна енергия, въпреки че това е скъпа мярка, която те може да не желаят да предприемат. Но Гилбърт предупреждава: „В действителност вече сме забравили да използваме трикове за пестене на енергия вкъщи, за да ограничим значително сметките. Хората се нуждаят от помощ от страна на правителството.“

Източник: amp.theguardian.com