Бензиностанции, които са обявили много ниски цени на горивата, не отчитат отстъпката от 25 ст., каза за „Сега“ Живодар Терзиев – председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Според него номерът е възможен единствено при неполучена касова бележка, която би дала възможност на клиента да хване измамата. Без да я види, той си плаща по редовната цена.

Терзиев обяви, че в скоро време от асоциацията ще да имат разговор по този проблем с НАП. „Най-разпространена е тази практика в малките населени места и най-вече по Черноморието. Това е поредното точене на пари от някаква мярка, в случая е с отстъпката за горивата“, смята Терзиев. По думите му най-често става дума за обекти, които държат ниска цена. Обикновено там „забравят“ да дадат бележка, но продажбата я отчитат пред НАП с отстъпката и прибират 25-те стотинки от всеки литър. От това се облагодетелстват или собственикът или касиерката, която много често му е роднина или близка. „Затова независимо къде се зарежда бензин, трябва да се иска касов бон. Сигурно е време НАП и други държавни органи да проверяват подобни обекти с някой „случаен“ купувач“, смята Терзиев.

Симо Симов от същата асоциация смята, че проблем е отчитането от страна на търговците на горивата с отстъпка към НАП. „Изискват се доста операции за всяка касова бележка, за да се стигне до счетоводния резултат и да се поискат парите. Въвеждането по този начин на ползването на отстъпката беше крайно некоректно от страна на държавата. Натоварен бе бизнесът да прави реклама на властта. Собствениците на обектите, които дават отстъпка, трябваше да инвестират в промяната на софтеуера на фискалните устройства“, поясни той.

Според Иван Кашилски, председател на Асоциацията на търговците на горива, мярката с отстъпката от 25 ст. на литър е въведена с цел да се насочи повече оборот към най-голямата верига бензиностанции в България.

„Големите вериги си направиха огромни комплекси, сега инфлацията намали продажбите и те се чудят какво да правят. В Гърция, например, по закон бензиностанциите не могат да са толкова нагъсто. Когато вече има обект на пътя и друг иска да строи, трябва да е след определени километри и от другата страна на шосето, а не от същата. Тук например между Пловдив и Асеновград бензиностанциите не могат да се изброят. После нямали работа. На други места, като в Северозападна България, пък няма достатъчно места, където хората да зареждат колите си“, добива той.