Обърнахме се към всички политически сили, които имат шансове за влизане в Народното събрание, с няколко въпроса, които са важни за гражданските организации. Не тези организации, които в САЩ и Русия се наричат чуждестранни агенти, а тези с каузи, които не получават финансиране за работата си. Искахме да се поемат някакви ангажименти за бъдещата работа в парламента. За съжаление, повечето от участниците в изборите игнорираха предложението ни. Съгласиха се „Възраждане“ и гражданската квота на „Изправи се България“ – „Заедно срещу системата“.

Предлагаме ви интервюто с Костадин Костадинов, лидер на партия „Възраждане“.

 

България е превърната в нещо като антре. Нали знаете какво е антре… Място в преддверието на къщата, където си събуваш обувките. Не много мръсно, все пак е част от къщата, ама и не много чисто, защото влизаш с обувки отвън.

– Как според Вас може да се решат проблемите с диалога между граждани и институции? Как бихте коментирали идеята за създаване на арбитражна комисия, която да разглежда такива спорове?

– По принцип в България има върховенство на закона. Но само по принцип и на теория. Фактическото състояние на нещата е съвсем различно. И на мене също много пъти ми се е налагало да се сблъсквам с това. Каквито и арбитражни комисии да измислим, каквото и да било, ако няма реална воля в управляващите да прилагат закона, той просто няма да бъде прилаган. Защото аз веднага мога да Ви кажа – да, ще създадем арбитражна комисия, а кой ще гарантира, че решенията на арбитражната комисия ще бъдат изпълнявани? Нали вече има решение на съда, те не изпълняват решенията на съда, та камо ли… после какво да направим – арбитраж на арбитража? Това, което трябва да се направи, е „Възраждане“ да управлява.

Няма друг вариант. Качествено нови хора, качествено нов модел на управление с реално върховенство на закона – еднакъв и равен за всички. Иначе, всичко това, което го коментираме с Вас, ще продължи като практика, което е доста пагубно за развитието на България.

– Какво може да се направи, за да заработи реално и ефективно институцията на Омбудсмана?

– Аз не смятам, че тази институция въобще трябва да съществува. Тя е абсолютно излишна и измислена. Факт е, че откакто тя съществува, няма кой знае какви реално свършени неща. Откакто съществува, още от първия омбудсман, който беше Гиньо Ганев до сегашната… Да оставим настрана дори простия факт, че дори името е изключително обидно за нас, българите. Питайте някой човек на улицата дали знае какво означава омбудсман. Самият факт че „ман“ означава мъж, а в момента е жена начело… дори няма превод. Но това са, както се казва, филологическите аспекти на проблема. Генералният въпрос е: защо изобщо ни е нужна тази институция. Тя е един вид признание, че държавните институции не работят. Навремето знаете ли защо е измислена? Тя е измислена в Швеция. Измислена е като средство, с което шведските поданици на краля могат по-лесно да достигат до него. Тъй като Швеция тогава е била абсолютна монархия, не  е била от държавите, в които е имало голямо върховенство на закона.  Впоследствие тази институция са запазва, въпреки че в Швеция монархията става от абсолютна конституционна.

При нас в момента, ако накараме българските изпълнителна, законодателна и съдебната власти да работят, спазвайки законите, няма смисъл от още няколко десетки чиновника на издръжка на държавния бюджет. Така че, нашето становище в този случай е категорично.

– Подкрепяте ли идеята всеки гражданин да може да сезира Конституционния съд?

– Да, подкрепям.

– Мислите ли, че е нужна промяна в концепцията за юридическите лица с нестопанска цел? Не се ли дава твърде много свобода на организации, които в САЩ и Русия се наричат чуждестранни агенти?

– За съжаление, в българското законодателство в момента няма дефиниция за това какво е чужд агент. Точно поради тази причина ние ще предложим една българска версия на закона за регистрация на чуждестранните агенти, който действа в САЩ. И който дава ясна дефиниция за това какво е чужд агент. Чужд агент е всеки, който получава пари от чуждо юридическо или физическо лице, намиращо се извън държавата, включително може да е и гражданин на нашата държава, но резидиращ навън, който изкарва парите си навън или получава тук някакви дотации или помощи за развитие на дейност, която е политическа, медийна или обществена.  В този ред на мисли, всяка една такава организация ще трябва да се обяви за съответен агент на чуждата държава и всяка една нейна дейност ще бъде рамкирана като чужда пропаганда.

Отделно от това, в определени сектори ще бъде забранена каквато и да е такава дейност. Като почнем от образованието, минем през медиите и свършим със съдебната власт. Защото в момента имаме такъв парадокс: Фондация „Америка за България“ обучава политици, дава пари на партии, дава пари на медии, дава пари на съдии, дава пари на прокурори, всичко това за обучение. Създава своя собствена дъщерна фондация, която на практика определя кои да бъдат новите директори на българските училища, назначава министри, заместник-министри,  на практика коли и беси. Това трябва да бъде прекратено. Тези фондации нямат място в България. Категорично! Възраждане започне ли да управлява, чуждите фондации ще прекратят своята дейност.

По принцип, гражданските организации могат да получават финансиране от правителството, защото в крайна сметка правителството е проява на гражданската воля. Друг е въпросът обаче, дали гражданската организация се издържа от това, дали гражданската организация получава финансиране от изпълнителната власт за да може да се развива, или по определени направления. Трябва да правим разлика между проекти, които са целеви, и проекти, които са дългосрочни, с цел субсидиране на дейността на организацията. В единия случай ти получаваш подкрепа за нещо добро, еднократно, а в другия случай получаваш подкрепа, за да съществуваш, а това вече те прави зависим изцяло от съответната изпълнителна власт. И тогава вече не си гражданска организация.

– Как може да се решат проблемите със свободата на словото, плурализма и обективността в медиите?

– Медиите са контролирани изцяло отвън. В по-голямата си част те представляват не български, а българоезични медии, в по-голямата част, не всички, слава богу. Ще се справим със Закона за регистрация на чуждите агенти. Само и единствено по този начин. Защото, реално погледнато, няма как по друг начин да стане. В момента, в който медията се регистрира като чужд агент, и заяви… Примерно, да кажем, „Капитал“, „Дневник“, „Клуб Z“, „Медияпул“, отразяват не българската, а американската гледна точка, става ясно – четеш това, което казват американците, а не това, което казва някоя българска медия, която не е зависима.

Оттам насетне всеки вече ще си прави сам изводите. Аз даже смятам, че това е полезно. Нека да се види какво мислят американците, а да не се маскират под маската на български медии или независими български граждански организации. Защото тези, гореспоменатите, а и много други всъщност са на издръжка на „Америка за България“.

– Как виждате мястото на България в Европейския съюз и НАТО?

– Ние сме заявили ясно и категорично своята позиция, членството на България в НАТО трябва да бъде определено чрез референдум и българският народ да се произнесе дали иска да продължаваме да бъдем членове на тази организация, или да напуснем. А що се отнася до Европейския съюз, там първо трябва да се състави преговорен екип за предоговаряне на членството на България, защото в момента ние сме нетен донор на Европейския съюз. Повече пари сме дали – тук слагаме членския внос, пропуснатите ползи от затворените първи, втори,трети и четвърти блок на АЕЦ Козлодуй,  които… първите два бяха затворени 2002-ра, вторите два – 2006-та в края, и щетите, които българската икономика понесе след влизането на България в Европейския съюз заради отварянето на границите и падането на защитните мита. Тогава българската икономика, тъй като не беше конкурентноспособна, понесе поредица от удари, български производства фалираха, и на практика една голяма част от това, което купуваме и потребяваме, вече не е българско. И това е процес, който се задълбочи последните 15 години. Насреща какво получихме – еврофондове. Ако сметнем парите, които са от членския внос, от щетите и от пропуснатите ползи и ги сложим на една страна и ги сравним с парите от еврофондовете, ще видим, че сме получили многократно по-малко. Така че, първо трябва да си върнем парите, които сме загубили и чак след това да направим референдум за членството на България в Европейския съюз.

Най-голямата пропаганда казва как ще се редим на опашки по границите… ние и в момента се редим на опашки по границите, заради тежкия граничен контрол. Иначе, можем да пътуваме свободно… Проблемът е в момента излизането. Като влезеш вътре в Европейския съюз, ти се движиш съвсем спокойно.  В момента, в който България не е член на Европейския съюз, няма да има никакъв проблем с придвижването. Виждаме как става в момента с Англия, Англия нали напусна, да не би случайно да ги проверяват от граница на граница? То вътре няма (контрол), въпросът е да влезеш веднъж.

Второто нещо – по отношение на пазарите. Какво изнасяме ние за Европа? Дайте да си зададем въпроса- какво изнасяме ние… Аз ще ви кажа – мозъци, изнасяме добре образовани млади хора всяка година. Злато – от нашите златни концесии… и други ценни метали. И май дотук ще спра. Не се сещам за друго. Може би малко вино… в никакъв случай храни, почти нищо не изнасяме. Индустриална продукция? Да изнасяме коли, самолети, камиони, трактори? Военното ни производство е ориентирано изцяло на изток. Никой не купува в Западна Европа български оръжия.  Никой.  Какво всъщност изнасяме, какви пазари ще загубим? Знаете ли какво ще загубим, да Ви кажа ли? Европейският съюз ще загуби. Европейският съюз, и то много ще загуби.  Имиджово ще загуби, финансово ще загуби. И ние трябва да направим тази загуба болезнена за тези хора, защото те превърнаха България в една… територия, за съжаление, в периферията на Европа, превърната в нещо като антре. Нали знаете какво е антре… Място в преддверието на къщата, където си събуваш обувките. Не много мръсно, все пак е част от къщата, ама и не много чисто, защото все пак влизаш с обувки отвън. Преходна зона. Ей това е България в момента – периферия, суровинен придатък на Европа, източван непрекъснато от Европейския съюз. Ние сме единствената политическа организация в България, която има волята да промени това.

– През осемте години на война в Украйна можехме да направим поне опит за омиротворяване, за да не се стига до  сегашния мащабен конфликт.  Защо нашата държава не направи нищо?

– Защото България не е българска държава. Защото тя е американска колония и много правилно казахте – тази позиция не е наша, наистина… Това е простичкото обяснение. Няма друго. Никой не поставя въпроса… Ние бяхме първите, които поставихме въпроса за българите в Донбас. Те не са много, защото са преселници, основно от Таврия. Обаче, колкото и да са, има българска организация там.  Още първите дни на войната те отправиха молба за хуманитарна помощ. Ние тогава, още даже не беше създадена Възраждане, събрахме хуманитарна помощ във Варна, искахме да я изпратим. Украинците казаха – дайте я на нас, на Червения кръст, отказаха да я пуснат в Донбас.  Искаха да я дадем на украинския Червен кръст, ние не се съгласихме. Тогава решихме да я дадем на българи от Донбас, които дойдоха в България, бягайки от войната. Няма да забравя репликата тогава, когато ние поставихме въпроса пред тогавашния министър-председател на България Бойко Борисов… По отношение на българите в Украйна, помните ли какво каза той? „Те са си техни граждани“… „Те са си техни граждани“ – това беше еманацията на националното предателство. Върховата точка в онзи момент на националното предателство. Българи – ама техни граждани, нас това не ни вълнува, не ни интересува…  Така говори губернатор на управлявана, зависима територия, колониална. Не говори министър-председател на независима суверенна държава.

България ще може да избере своя суверенитет и своята независимост на втори октомври, гласувайки за „Възраждане“ с бюлетина номер 14. В противен случай – Бог да пази Родината…

Автор: Любомир Данков за „Гласове“