Европа има толкова много природен газ, че не знае какво да прави с него. Толкова много, че спот цените за кратко станаха отрицателни по-рано тази седмица, съобщи CNN Business.

В продължение на месеци официални лица предупреждаваха за енергийна криза тази зима, тъй като Русия – някога най-големият доставчик на природен газ в региона – намали доставките в отговор на санкциите, наложени от Европа заради инвазията в Украйна.

Сега съоръженията за съхранение на газ в ЕС са почти пълни, танкери, превозващи втечнен природен газ (LNG), се нареждат на опашка в пристанищата, неспособни да разтоварят товарите си, а цените падат.

Цената на еталонните европейски фючърси на природен газ спадна с 20% от миналия четвъртък и с над 70%, след като достигна рекордно високо ниво в края на август. В понеделник спот цените на холандския газ за доставка в рамките на един час — които отразяват условията на европейския пазар в реално време — паднаха под 0 евро, според данни от Intercontinental Exchange.

„Цените станаха отрицателни поради „свръхпредлаганата мрежа“, каза Томас Марзек-Мансер, ръководител на газовите анализи в Independent Commodity Intelligence Services (ICIS), пред CNN Business.

Това е изключително изненадващ обрат на събитията за Европа, където домакинствата и предприятията бяха поразени от покачването на цената на един от най-важните енергийни източници през последната година.

Топлото време на помощ

Масимо Ди Одоардо, вицепрезидент по изследванията на газа и LNG в Wood Mackenzie, казва, че необичайно мекото време до голяма степен е отговорно за драматичната промяна.

„В страни като Италия, Испания, Франция виждаме температури и потребление [на газ] по-близо до нивата от август и началото на септември“, каза той пред CNN Business. „Дори в скандинавските страни, Обединеното кралство и Германия потреблението е много под средното за това време на годината“, добави той.

Европейският съюз също изгради значителни буфери срещу евентуални по-нататъшни съкращения на доставките, като запълни съоръженията за съхранение на газ близо до капацитета. Магазините вече са пълни почти 94%, според данни на Gas Infrastructure Europe. Това е доста над целта от 80%, която страните от блока трябва да достигнат до ноември.

„Това е изключително високо ниво“, каза Ди Одоардо, отбелязвайки, че максималното ниво на съхранение е средно 87% от капацитета през последните пет години.

Блокът увеличи вноса на LNG от Съединените щати и Катар, тъй като вносът на природен газ от Русия се срина.

Феликс Буут, ръководител на LNG във фирмата за данни Vortexa, каза пред CNN Business, че около 35 кораба или плават близо до, или плават много бавно към пристанища в Северозападна Европа и Иберийския полуостров поради липса на възможности за съхранение.

Тези кораби „вероятно ще отнеме още един месец, за да намерят дом за товарите“, каза той.

Заедно те носят LNG на стойност около 2 милиарда долара, според Kpler, цитирайки доставчика на данни за енергийния пазар Argus Media.

По-високи цени догодина

Въпреки неотдавнашния спад, при около 100 евро (100 долара) за мегаватчас фючърсите на европейския природен газ все още са със 126% над нивото, в което бяха миналия октомври, когато икономиките започнаха да се отварят отново след пандемичните блокирания и търсенето скочи.

Цените могат да се повишат отново рязко през декември и януари, когато времето стане по-студено, което е стимул за някои от тези танкери да чакат в морето още известно време, преди да влязат в пристанището за разтоварване, каза Буут.

И въпреки факта, че делът на Русия в общия внос на газ в Европа е спаднал от 40% до само 9%, регионът може да се окаже в трудна ситуация следващото лято, докато се опитва да попълни запасите си преди следващата зима.

„Очаква се цените да достигнат 150 евро (150 долара) за мегаватчас до края на 2023 г.“, каза Бил Уедърбърн, икономист по суровините в Capital Economics.

„Запълването на хранилището преди следващата зима ще изисква от ЕС да внася още повече втечнен природен газ, защото има нужда да се замени изгубеният внос на руски газ за цяла година“, каза той пред CNN Business.