„Аз съм „за“ за това да има прозрачност. И наистина може би и ние имаме вина. И администрацията има вина“. С тези думи кметът на Пловдив Здравко Димитров обяви нещо, което организации, архитекти, урбанисти и граждани твърдят вече седмици наред – а именно, че проектът за ключово кръстовище в центъра на града е сбъркан и трябва да спре.

Скандалния проект за пробив под Водната палата, който струва на града 7.7 млн. лв. без ДДС, т.е., 9,2 милиона с данъка, създава градска магистрала, унищожава велоалея и обърква движението в цял квартал, ще бъде спрян и препроектиран, обяви Димитров.

Ден преди извънредна сесия на общинския съвет, в който две групи – ГЕРБ (които обикновено имат мнозинство с помощта на „Съюз за Пловдив“ и „Кауза България“) и „Демократична България“, се обявиха против проекта и щяха да гласуват против, кметът и неговият екип свикаха спешна пресконференция.

В компанията на зам.-кмета по строителството Пламен Райчев и главния архитект Димитър Ахрянов Димитров изпревари решението на съветниците и обяви, че пробивът ще бъде спрян за неопределено време, но най-малко 30 дни до изчистване на недоразуменията по проекта.

Проектът, по който и в момента се работи, дълго време не беше достъпен за гражданите, а първата копка по реализацията му предизвика поредица от протести и писма, изпратени до най-различни местни и централни институции, от някои от които стана ясно, че проблеми има и документацията следва да бъде допълнена.

От общината не обясниха какво всъщност ще променят, като казаха, че предстоят разговори с гражданите и с общинските съветници, след които да се уточнят евентуалните корекции и „всеки да си каже какво иска и да се премахнат всякакви спекулации, че този проект няма да е работещ“.

Оказа се обаче, че проектантите не знаят нито за днешния брифинг, нито че на него е било обявено спирането на проекта, камо ли пък, че от тях се очаква да направят каквото и да е. Това обещава още проблеми и неясноти по този ключов проект и показва доста нагледно колко сбъркан е целият процес по вземане на решения в пловдивската община.

Обърканата община

„Аз всеки път им се карам. Трябва да отговорим на очакванията на пловдивчани и да се съобразим, ако има напрежение, да го потушим – ако трябва да има ляв завой, ако трябва да има кръгово, ако трябва велоалея“, каза Здравко Димитров.

Това прозвуча като половинчато извинение и оправдание за случилото се през последния месец – от първата копка до спирането на проекта, както и като оправдание за предстоящото поредно забавяне на проекта.

От петдесет до сто години – това е по думите на кмета времевият период, в който пробивът ще допринася за облекчаване на трафика в града.

Самият Димитров отново нападна предшественика си Иван Тотев, като посочи, че би направил по различен начин проекта за брега на Марица и кръговото кръстовище, което Тотев направи с европроект.

По време на пресконференцията Димитров отново се опита да омаловажи недоволството и каза, че протестът преди седмица е платен и на него са присъствали „една неуспяла общинска съветничка, един неуспял главен архитект“ и шепа хора, които са се питали за какво протестират.

Самият той обаче не даде отговор на въпрос на „Капитал“ защо проектът не е бил представен преди да започне да се копае на мястото, с което вероятно щяха да се изчистят всички конфликти до започване на изпълнението.

Относно една от най-спорните части в този проект – велоалеята, главният арх. Димитър Ахрянов обясни, че наличието на такава непрекъсната алея не е била заложено като задължително изискване и съответно и така е представен окончателният вариант на проекта, за който е издадено строителното разрешително.

Проектантите не знаят за препроектирането

На проведения днес брифинг присъстваше и строителната фирма изпълнител – „Иса 2000“. На импровизираното събитие обаче липсваха главните герои – проектантите, които ще се наложи да преработят проекта, така че той да стане годен за изпълнение. „Не е координирано с нас“, категоричен беше инж. Маньо Манев от фирма „Биас-М“ – проектантското бюро, които са подизпълнител на строителя.

Той беше изненадан, че подобно нещо се е случило преди утрешната извънредна общинска сесия, на която те ще представят проекта си и ще има широко обществено обсъждане – между община, общински съвет и граждани, с цел да се изнасят всички недоразумения. „Няма с кого да говорим професионално, говорим си само политически“, коментира инж. Манев.

Той потвърди, че велоалеята не е била заложена в заданието на общината и вероятно за да се изгради такава – било то в подлеза или по друг начин, ще е нужно ново задание. А това означава и още средства освен предвидените първоначално.

От общината коментираха, че според договора, подписан с „Иса 2000“, те не дължат неустойка на фирмата изпълнител, в случай че договорът бъде развалян и не се изпълни по причина, дължаща се на общината. Това обаче не означава, че след съдебни спорове строителят не може да получи такава неустойка, както всъщност се случва обикновено.

За периода на спиране на изпълнението движението по булевард „Марица“ ще бъде възстановено, коментираха от общината, като обясниха, че ще направят нова организация на движението.

Защо е важен пробивът под Водната палата

Кръстовището е едно от най-натоварените в Пловдив – между бул. „Марица“ и бул. „Цар Борис III“. През 2015 г., по времето на кмета Иван Тотев, там беше поставено кръгово кръстовище, което обаче не допринесе за облекчаване на трафика, дори напротив.

Сега това кръгово ще бъде премахнато при сегашното изпълнение на новия проект, а кръстовището ще бъде изградено на две нива – като пробивът ще свързва двете части на бул. „Марица“.

Проектът се финансира със средства в размер на 7.7 млн. лв. (без ДДС), т.е., 9,2 милиона с данъка, от заем за „Подобряване и модернизация на градската среда в Пловдив“, от който са част и няколко други големи проекти в града – реконструкцията на улиците „Царевец“ и „Хаджи Димитър“, както и другия пробив – „Модър – Царевец“.